Toxická epidermální nekrolýza (TEN) (anglicky: Toxic epidermal necrolysis), známá též jako Lyellův syndrom, je život ohrožující choroba a dermatologický stav, který je často vyvolán alergickou reakcí na léky (antibiotika, sulfonamidy, analgetika). Je charakterizovaný odumíráním a odpadáváním svrchní vrstvy kůže (pokožky či epidermis) od spodnější vrstvy kůže (škáry či dermis) po celém těle (postihuje až 100 % kožního povrchu).

PropertyValue
prop-cs:incidence
  • 0.400000 (xsd:double)
prop-cs:meshid
  • D004816
prop-cs:meshyear
  • 2009 (xsd:integer)
prop-cs:mkn
prop-cs:název
  • Toxická epidermální nekrolýza
prop-cs:wikiPageUsesTemplate
dbpedia-owl:abstract
  • Toxická epidermální nekrolýza (TEN) (anglicky: Toxic epidermal necrolysis), známá též jako Lyellův syndrom, je život ohrožující choroba a dermatologický stav, který je často vyvolán alergickou reakcí na léky (antibiotika, sulfonamidy, analgetika). Je charakterizovaný odumíráním a odpadáváním svrchní vrstvy kůže (pokožky či epidermis) od spodnější vrstvy kůže (škáry či dermis) po celém těle (postihuje až 100 % kožního povrchu). V důsledku toho vznikají rány, jejichž existence může přivodit sepsi.Nemoc postihuje mnoho částí těla, nejvážněji však sliznice (nastává jejich eroze), jako jsou ústa, oči a pochva. Plnému propuknutí nemoci často předchází týdenní až dvoutýdenní horečka (může připomínat infekci horních cest dýchacích). Ta způsobuje silnou dehydrataci (ztrátu tekutin), která je přítomná i při plném projevu nemoci. Když se objeví vyrážka, je přítomna na velkých a různých částech těla, obvykle je horká na dotek a červené barvy. Na kůži se vytvářejí puchýře, strupy a vyrážka podobná popáleninám. U pacientů může docházet ke srůstání rtů a je tak nezbytné podávat potravu nasogastrickou sondou nosem nebo gastrickou trubicí přímo do žaludku. Postižené jsou i oči, které jsou oteklé, vřednaté a může dojít i k oslepnutí. Objevují se také respirační problémy, a proto je někdy nutné, aby byl pacient připojen na ventilaci.V rámci léčby je v prvé řadě nezbytné včasné vysazení léku, který reakci způsobil. Následně včasné umístění na popáleninovou jednotku, či jednotku intenzivní péče a doplňování chybějících tekutin a minerálů.Incidence TENu je mezi 0,4 až 1,3 případu na milion obyvatel ročně. Mortalita pacientů s touto chorobou je uváděna mezi 30–60 % (někdy 30–40 %) a může postihnout všechny věkové skupiny, častěji však ženy. Projev nemoci je zároveň horší u starších lidí. Smrt nastává zejména v důsledku sepse či respiračního nebo renálního kolapsu.TEN je považován za závažnější formu tzv. Steven-Johnsonova syndromu.
dbpedia-owl:icd10
  • L51.2
dbpedia-owl:meshId
  • D004816
dbpedia-owl:wikiPageExternalLink
dbpedia-owl:wikiPageID
  • 507557 (xsd:integer)
dbpedia-owl:wikiPageLength
  • 4268 (xsd:integer)
dbpedia-owl:wikiPageOutDegree
  • 30 (xsd:integer)
dbpedia-owl:wikiPageRevisionID
  • 15772458 (xsd:integer)
dbpedia-owl:wikiPageWikiLink
dbpedia-owl:wikiPageWikiLinkText
  • Toxická epidermální nekrolýza
  • toxické epidermální nekrolýzy
  • Lyellův syndrom
  • toxickou epidermální nekrolýzu
dcterms:subject
rdf:type
rdfs:comment
  • Toxická epidermální nekrolýza (TEN) (anglicky: Toxic epidermal necrolysis), známá též jako Lyellův syndrom, je život ohrožující choroba a dermatologický stav, který je často vyvolán alergickou reakcí na léky (antibiotika, sulfonamidy, analgetika). Je charakterizovaný odumíráním a odpadáváním svrchní vrstvy kůže (pokožky či epidermis) od spodnější vrstvy kůže (škáry či dermis) po celém těle (postihuje až 100 % kožního povrchu).
rdfs:label
  • Toxická epidermální nekrolýza
prov:wasDerivedFrom
foaf:isPrimaryTopicOf
is dbpedia-owl:wikiPageDisambiguates of
is dbpedia-owl:wikiPageRedirects of
is dbpedia-owl:wikiPageWikiLink of
is foaf:primaryTopic of